Verslag ROZ Classic 2022

Verslag van Remco Luksemburg geschreven voor RallyNews

Na een veel te lange rustpauze was het vrijdagavond 4 maart eindelijk weer zover, we mochten weer op stap om zaterdagochtend veel te vroeg rally te gaan rijden.

Dus een hotelletje vlak bij de start geboekt om lekker relaxed van start te kunnen gaan.

So far so good, want helaas viel dat plan compleet in het water. Waar we vroeg in de ochtend een ontbijtje hadden afgesproken met de hoteleigenaar, dachten de dames van het ontbijt daar anders over. Acht uur is acht uur en dat wordt niet anders. Volgende keer een hotel boeken iets verder van de Duitse grens ;-)

Dus snel op zoek naar een bakker om zelf een ontbijtje te regelen. Zogezegd zogedaan en met een beker hete koffie tussen de benen en een croissantje tussen de kiezen op naar de start locatie. Daar aangekomen even de document controle doorlopen en snel van start. Maar….. helaas hadden wij de papieren (reglement, vrijwaringsclausule etc) in het hotel laten liggen. Dus nieuwe stress, snel terug naar het hotel, papieren gepakt en weer vol gas terug. Nog vijf minuten voor de start….. pfffff…..

Maar goed, alles is onder controle, dus we kunnen van start. En meteen hebben we de eerste grap gezien, de start vlag staat “verkeerd” om volgens ons, dus we starten de kant op die je niet zou verwachten. Top! Zo snel als de eerste grap gezien, en om ons heen doet niemand er iets mee. Helaas kwamen wij er na een ruime tien minuten ook achter dat de uitzetters er niets mee doen…. Dus weer terug naar de start voor poging twee.

1 park

Tot zover ons plan om relaxed van start te gaan.

Dan gaan we echt beginnen. Meteen vanaf de eerste meter weet je dat je met de ROZ meedoet, veel kleine, maar mooi grappen zitten erin verwerkt. Subtiele wegverleggingen, kleine grappen op de kaart, gewoon lekker rijden.

In het eerste traject zitten meteen de Pace-notes, een jaarlijks terugkerend item bij de ROZ dat je weinig in andere rally’s ziet. Deze keer niet erg lastig, persoonlijk vind ik systeem alleen echt uitdagend in het donker.

De afsluiter van het eerste traject was pittig, er zat zelf een omrijroute in die je een hele Ronde om de Zuiderzee liet rijden. Creativiteit is altijd terug te vinden in de ROZ.

Na een bekende koffiestop startte het tweede traject, pijlen kortste en punten vrije routen. En waar het dit systeem soms eindigt in oud-Hollands  paaseieren zoeken, lag de nadruk hier niet op verstopte punten, maar was het een aaneenschakeling van grappen en variaties van dit systeem. Goed opletten of je op weg naar een punt was, altijd de korte route naar een pijl (en dus soms keren op een punt) en dat allemaal gecombineerd met geniepige grappen en verleggingen op de kaart. Het niveau was weer een stukje gestegen. De afsluiting was een pittige special waarbij er complex geconstrueerd moest worden over en om pijlen met (soms) barricades. En om de tijdsdruk nog wat op te voeren, meteen aan het begin een flinke omrijroute en aan het einde een geniepige verlegging waarbij je nog 3 kilometer extra mocht rijden om 20 meter route op te halen. En de tijdsdruk was hier dusdanig dat flink doorrijden en snel construeren essentieel was.

Na een prettige lunch onder de molen met de traditionele kroket bleek dat het tijdschema voor sommige al wat krapper werd. Wijzelf hadden een klein half uur, maar een bekende treuzelaar/neuzelaar zagen wij 5 minuten voor hun vertrektijd pas binnenkomen. Gelukkig voor hun werkt de ROZ met slechts 1 echte tijdcontrole, nameliijk de finish. En daar mag je ook nog 30 minuten gratis te laat komen. En op alle tussenliggende Traject Wissel Controles mag je tijd inhalen. Persoonlijk hou ik van wat meer tijdsdruk als onderdeel van het spelletje, maar ik vrees dat we op Nederlands grondgebied er niet aan ontkomen dat dit de toekomst van de rallysport wordt.

Traject 3, een klassieker, pijlen kortste & punten één-na-kortste route. Intekenen zou hier van belang zijn, want op de 1:50.000 kaart (zeer sympathiek uitvergroot naar 1:40.000) liggen dermate veel weggetjes dat er meer dan genoeg keuze is. De intensiteit in dit traject werd weer wat opgevoerd, dus inkakken wordt direct afgestraft. De navigatoren konden vooral hun borst nat maken voor de puzzel-special. Een kaart met een blok waarin de langste route moest worden gereden. Genoeg verschillende opties, maar niet teveel om het te complex te maken. Dus na het inteken gas erop en gaan. Worden we ook nog verrast met een wegverlegging die opgehaald moet worden aan het begin van het traject. Dus nog maar wat extra gas erbij, de tijd loopt terug en het gebied leent zich ervoor.

Wat mij al opviel was dat op een lange kaarsrechte weg met slechts enkele boerderijen ver van de weg af Speedzone met 30km/uur op de kaart waren getekend. Een rare plek, dus extra opletten. In de special word je gedwongen om door te rijden, dus iedereen rijdt op zo’n weg ruim boven de 80 km/uur, dus om te voorkomen dat er extreem gereden wordt snap ik dat je af wilt remmen, maar terug naar 30??? Toch maar gedaan en niet zonder resultaat. Bij de tweede Speedzone stond een snelheidscontrole. Zonder er veel woorden over te schrijven vraag ik me wel af of deze controle bedoeld is voor de veiligheid of dat dat doel hierin is voorbij geschoten.

Gelukkig bleek achteraf maar een heel klein handjevol te hard te hebben gereden, dus of wij zijn allemaal heel braaf…….

Traject 4, de afsluiter van deze ROZ, maar zeker ook een bijzonder eerbetoon aan wijlen Gerard Heimerikx, hij die jarenlang bestuurslid van de Wegkruisers is geweest en ook vele trajecten van de ROZ heeft uitgezet. Maar bovenal een zeer sympathieke en graag geziene man was. Hij wordt gemist in het hele veld.

Dit traject heeft hij nog uitgezet voor de editie 2021 (welke door Corona niet verreden is) en is nu als grote “Special” de finale van deze ROZ. En wat voor een…. Het was echt een prachtig traject, schitterende grappen (zo stonden teksten op de kaart die je konden helpen: wie heeft bijvoorbeeld de Verlegde Dijkweg gezien? Of de Grensweg? Of de Bermlijnweg?) maar ook vernuftige constructies. Zelf zijn wij er ook nog ingestonken, een mooi drie-dubbelle val, je denkt je bent er, maar dan nog twee extra grappen…. Erg mooi gevonden.

Helaas kwam door wegwerkzaamheden de laatste special te vervallen, maar dat deed niets af aan de kwaliteit van de hele rally en het laatste traject in het bijzonder.

Al met al een fijne dag (door een controlebordje dat voor ons net te goed verstopt was helaas weer niet met winst afgesloten), heerlijk gereden en een groot plezier om weer met iedereen samen te zijn.

1 nafin

Als afsluiting wil ik een oproep doen, het tot op het bot gemotiveerde organisatieteam van de ROZ komt op veel plekken op een leeftijd dat het niet meer lukt om nog verder te gaan. Zo zijn er meerdere leden (waaronder uitzetter, controleurs, route en kaart-chefs) die heel dicht tegen de 80 zitten of in sommige gevallen (hoofd rekenkamer) al ruim gepasseerd zijn.

En ik (en velen anderen) zouden het doodzonde vinden als de ROZ volgend jaar al niet meer verreden zou kunnen worden. Dus wie pakt de handschoenen op? We hebben genoeg organisatorisch en uitzet-talent in Nederland. Op het goede voorbeeld te geven bied ik mijzelf als uitzetter van een traject aan. Wie volgt???

Remco Luksemburg

Equipe # 19 | Albert Boekel - Remco Luksemburg