roz bord 2019

 

In de 3e week van februari is de ROZ Classic 2019 nogmaals geheel nagereden en gecontroleerd. Het ziet er goed uit. Een prachtige route door de Achterhoek. Geen wegwerkzaamheden, dus de route zal volgens planning gereden kunnen worden. Ook opvallend: veel minder drempels dan elders in het land.

Even in vogelvlucht wat te verwachten is:

De hele eerste etappe wordt volgens 1 syteem verreden: Pijlen kortste route en punten vrije route.  Niet al te moeilijke constructies en de vrije punten op goed te bereiken plaatsen. Een mooie etappe om in het ritme te komen. Bij Baak een getimede special van ca. 15 km volgens het systeem "Baril". We verwachten dat de eerste etappe ruimschoots binnen het "tijdvenster" gereden kan worden en de euipes alle tijd hebben om bij de eerste korte rust bij Restaurant BonAprte koffie te drinken en even te relaxen.

De tweede etappe heeft een iets ander karakter. Pijlen kortste route, zo min mogelijk rode wegen. De kaarten zijn ontdaan van de gebruikelijke kleur, waardoor de rode wegen prima opvallen. Wel goed opletten. Er zijn soms best wat alternatieve routes te bedenken. En dan nartuurlijk het systeem pacenotes. Eerst een "normaal" deel, maar meteen gevolgd door een getimede special, ook met pacenotes. Om er voor te zorgen dat niemand verdwaalt, is in het routeboek een stafkaart met diverse aanknopingspunten van dat gebied opgenomen. Na de special weer via een traject met zo min mogelijk rode wegen naar de lunch bij Restaurant Erve Kots.

Onderstaand de locatie van de start van Special 2: pacenotes.

start Sp2

Na de lunch de derde etappe. Niet uitbuiken, maar wees meteen bij de les! Elk traject (elke kaart in het routeboek)  heeft een ander systeem. Dus goed opletten dat je de juiste construcrtie maakt! Deze etappe is voor de Masterklasse ook de langste van de ROZ. Sport en Toer rijden wat minder km's. Bij Aalten een getimede special, weer volgens Baril. Niet moeilijk, wel consequent rijden. De etappe eindigt bij Restaurant De Domme Aanleg.  Die naam hebben wij niet bedacht, dat was al zo.

De vierde etappe gaat weer naar de plek waar we gestart zijn. Drie trajecten, ook hier met elk een ander systeem. In het eerste traject spelen de vrije punten een belangrijke rol. Niet altijd op de plek waar je in eerste instantie denkt dat het is....De Masterklasse gaat zelfs terug in de tijd: hun kaart stamt uit 1936! Sport en Toer werken met modernere kaarten. De getimede special is weer volgens het Baril-systeem. In het laatste traject spelen ook de vrije punten weer een belangrijke rol. Blijf wakker tot het einde!

Hier de Finish van special 4. Het begint al te schemeren..., maar TC 2 in Zeddam is nabij.

Finish sp4

.