Hoe het begon
 
Eind vijftiger jaren blijkt dat een steeds groter wordende groep enthousiastelingen warm loopt voor de autosport. Onder de RAC-West, district Amsterdam, is dan al een aantal autoclubs vertegenwoordigd zoals de KLM-MAC en ASC Waterland. Niettemin vond een aantal prominente rijders dat er een eigen club moest komen.
Mensen van het eerste uur waren Johan van Tuin uit Badhoevedorp, Gerard de Klerk een stadsarchitect uit Amsterdam. Trude Malcorps, H.R. Haagsman en H. Lindenaar. de eerste voorzitter van de Wegkruisers, H. Bleyenberg en Henk Zwart uit Amsterdam. Op 4 december 1957 werd de vereniging die de naam “Auto en Motor Club De Wegkruisers'' kreeg, ingeschreven bij de KNMV. 
De ritten die werden georganiseerd werden veelal op de reglementen van de KNMV gereden. Deze groep motor- en autosportliefhebbers trok al heel snel Herman Oele, politiecommissaris in Amsterdam, aan die toen tot voorzitter van de club werd gebombardeerd.
Ook snel bleek De Wegkruisers een grote naam te krijgen in autosportland, niet alleen vanwege de gezelligheid - die buitenkijf was - maar ook door de goede organisatie van diverse evenementen. Zo stortte het bestuur zich meteen op het organiseren van een rit die bij alle rittensporters moest aanspreken: een Nachtrit om de Zuiderzee. Zij vond dat er naast de bestaande rally's, zoals Tulpenrallye, Scheveningen-­Luxemburg-Scheveningen en Tour de Belgique, ook een uitdagende rit voor de rittensporters moest komen, als een soort opstap naar het echte rally-werk. Eerst was men nog wat huiverig, een autoclub die nog géén jaar bestond en dan al zo'n monsterrit organiseert. Maar al spoedig werd duidelijk dat deze Wegkruisers heel wat in hun mars hadden.
De Wegkruisers vond onderdak in het Bosbaan-restaurant, dat juist in 1954 geheel was vernieuwd in verband met de verbreding van de Bosbaan voor internationale roeiwedstrijden. Men gebruikte de Koninginnenzaal als startlocatie voor de ROZ. Zo werd op 12 en 13 oktober 1958 de eerste ROZ verreden. Die zaterdagmorgen stonden maar liefst achtentachtig equipes bij de Bosbaan om aan het grote nachtelijke avontuur te beginnen. Voor deze eerste rit had men nog geen rallyschilden vervaardigd en moesten de deelnemers het met een plakbiljet achter de voorruit doen, waarop hun startnummer stond. 
Er was heel wat publiek aanwezig om de deelnemers uit te zwaaien, waaronder ook ene heer Joop Roorda met echtgenote. Deze waren zo onder indruk van het spektakel. dat zij aan de organisatoren vroegen of zij alsnog mee konden doen. Natuurlijk, dat was geen enkel probleem. Zo startte equipe Roorda met echtgenote als 89e en laatste in de eerste Nachtrit om de Zuiderzee. Na afloop van de rit werd direct de prijsuitreiking gehouden.
De vermoeide deelnemers en organisatoren waren stom verbaasd dat de equipe Roorda deze eerste ROZ op hun naam had geschreven.